PIT 37 - kompendium wiedzy

Podstawowym obowiązkiem każdego podatnika, poza nielicznymi wyjątkami, jest rozliczenie się raz w roku z fiskusem z dochodów osiągniętych w zamkniętym już roku podatkowym. Aby zeznanie podatkowe było sporządzone prawidłowo, należy wybrać odpowiedni dla sytuacji podatnika i osiąganych przez niego dochodów formularz. Jednym z najczęściej wykorzystywanych jest PIT 37.

PIT 37

1. Dla kogo PIT 37?
  2. Jak rozliczyć PIT 37?
  3. PIT online czy w formie papierowej?

Termin na złożenie PIT 37 do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego upływa 30 kwietnia każdego roku za poprzedni rok podatkowy. Jeśli ta data wypada w dzień wolny od pracy, termin zostaje wydłużony do kolejnego dnia roboczego.

Dla kogo PIT 37?

PIT 37 jest jednym z najczęściej wybieranych formularzy podatkowych, ponieważ dotyczy bardzo szerokiego grona podatników. Na tym druku rozliczają się głównie osoby, które swoje dochody osiągają na podstawie umowy o pracę, ale nie tylko. Wybiorą go również zleceniobiorcy i dziełobiorcy, a także emeryci i renciści. Mówiąc ogólniej, na tym formularzu rozliczą się podatnicy spełniający łącznie 4 warunki.

1. Osiągane przez podatnika dochody są opodatkowane na zasadach ogólnych, pochodzą ze źródeł położonych na terytorium Polski i od podmiotów, które są zobowiązane do składania imiennej informacji o wysokości osiągniętych dochodów.
  2. Podatnik nie prowadził w roku podatkowym pozarolniczej działalności gospodarczej lub działalności dotyczącej działów specjalnych produkcji rolnej, z której dochody były opodatkowane na zasadach ogólnych.
  3. Podatnik nie dolicza do swoich dochodów dochodów małoletnich dzieci.
  4. Podatnik nie stosuje minimalnego podatku dochodowego lub nie obniża swoich dochodów o stratę z lat ubiegłych.

Z tego formularza nie skorzystają więc przedsiębiorcy lub osoby osiągające dochody z najmu nieruchomości opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jak rozliczyć PIT 37?

Wiele osób zastanawia się, jak rozliczyć PIT 37, a widząc sam wzór formularza stwierdza, że samodzielnie nie poradzi sobie z tym problemem. Tymczasem wystarczy posiadać podstawowe umiejętności oraz niezbędne dokumenty, aby móc prawidłowo sporządzić swoje roczne zeznanie podatkowe. Z pomocą przychodzi program do PIT online e-pity. To prosta, darmowa aplikacja, w której można rozliczyć swoje dochody nie tylko na PIT 37, ale również na innych formularzach.

PIT 37

Program do PIT online pozwala szybko i bez kłopotów sporządzić zeznanie podatkowe. Podatnik nie musi mieć nawet wiedzy z zakresu podatku dochodowego - wystarczy, że będzie kierował się wskazówkami kreatora PIT i postępował zgodnie z nimi. Na początku należy wybrać odpowiedni sposób rozliczenia. Na PIT 37 podatnicy mogą rozliczyć się indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dziecko lub w sposób przewidziany dla wdowców i wdów. W kolejnym kroku należy wypełnić dane podatnika lub podatników, jeśli została wybrana opcja rozliczenia wspólnego.

Aby program mógł sporządzić deklarację do US, trzeba wpisać do niego dane pochodzące z PIT 11 lub innych dokumentów uzyskanych od płatników. W przypadku programu do PIT online jest to bardzo proste, ponieważ wystarczy przepisać kwoty z PIT 11 w odpowiednie rubryki w programie, a następnie zapisać wprowadzone dane. Później trzeba jeszcze uzupełnić informacje dotyczące ulg podatkowych oraz wprowadzić KRS organizacji pożytku publicznego, na rzecz którego podatnik chce przekazać swój 1% podatku. W przypadku, w którym podatnik korzysta z ulg podatkowych, kreator wygeneruje również PIT/O, a więc formularz będący załącznikiem do PIT 37, na którym wykazuje się rodzaj oraz kwotę przysługujących ulg podatkowych.

Tak przygotowaną deklarację można wysłać bezpośrednio do urzędu skarbowego. Potwierdzenie wysyłki następuje po podpisaniu deklaracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwotą przychodu z ostatniej deklaracji podatkowej.

PIT online czy w formie papierowej?

Program e-pity to jedna z opcji rozliczenia swoich dochodów z fiskusem. Podatnicy nadal mogą skorzystać z możliwości złożenia swojego zeznania rocznego w tradycyjny sposób, a więc w formie papierowej. Jest to jednak nieopłacalne chociażby ze względu na fakt, że taka forma zeznania oznacza długi czas oczekiwania na zwrot podatku - aż 90 dni. Jeśli zeznanie zostanie złożone w formie elektronicznej, urzędy zwracają nadwyżkę podatku dwa razy szybciej, bo maksymalnie po 45 dniach. Co więcej, wykorzystując ePIT, nie trzeba wychodzić z domu i stawiać się osobiście w urzędzie skarbowym. Całe rozliczenie można przygotować i wysłać, siedząc wygodnie w ulubionym, domowym fotelu. Program do PIT online działa non stop, dlatego podatnik ma możliwość skorzystania z niego o dowolnej porze. Chcąc złożyć PIT osobiście w US, trzeba dostosować się do godzin jego otwarcia, które nierzadko pokrywają się z godzinami pracy podatnika. Złożenie PIT online jest więc znacznie wygodniejsze, a dokonując go za pośrednictwem e-pity, podatnik zyskuje pewność, że nie popełnił w swoim zeznaniu błędu.

Artykuł sponsorowany