Różnice pomiędzy Pit-36, a PIT-36L, który z nich powinienem złożyć?

Jednym ze zdarzających się do tej pory błędów podatników, jest wybieranie nieprawidłowego formularza podatkowego. Może to prowadzić do negatywnych konsekwencji dla podatników, a nawet uznania, że nie został spełniony obowiązek deklaracyjny wobec organów podatkowych.

Różnice pomiędzy Pit-36, a PIT-36L, który z nich powinienem złożyć?
Dlatego zawsze przed przystąpieniem do pracy, warto najpierw przeanalizować dostępne formularze PIT, a następnie wybrać odpowiedni z nich. Wiele wątpliwości nasuwa między innymi wybór pomiędzy PIT-36, a PIT-36L. Jakie są między nimi różnice? Dla kogo zostały przeznaczone?

PIT-36

PIT-36 jest jedną z najpopularniejszych deklaracji podatkowych w Polsce, którą składa większość podatników. Dotyczy generalnie osób, które osiągają przychody opodatkowane na zasadach ogólnych oraz według skali podatkowej 18 % lub 32 %. Znajduje zastosowanie przede wszystkim wśród podatników, którzy:

• prowadzili działalność gospodarczą;
  • podlegają pod działy specjalne produkcji rolnej;
  • uzyskali przychody z tytułu najmu, dzierżawy i podobnych,
  • odpłatnego zbycia (określone wypadki);
  • przychodów położonych za granicą;
  • który samodzielnie obowiązani byli opłacać zaliczki na podatek;
    inne.

Możliwość wykorzystania formularza PIT-36 mają również małżonkowie, w przypadku jeżeli oboje spełniają wymogi do wypełnienia tego druku podatkowego. Oznacza to w skrócie, że jeżeli chcemy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, PIT-36 tego nie wyłącza.

PIT-36L

PIT-36L powstał dla podmiotów, które rozliczają się przede wszystkim z działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem liniowym. Dotyczy więc przedsiębiorców, którzy złożyli odpowiednie oświadczenie o wyborze tego rodzaju opodatkowania.

Ponadto, formularz PIT-36L przeznaczony jest tylko dla podatników, którzy wybrali rozliczenie indywidualne.

Podobieństwa i różnice

Formularze PIT-36 i PIT-36L mają łudząco podobne nazwy. Wspólny jest ich cel - są to deklaracje o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty, w danym (deklarowanym) roku podatkowym. Obydwie deklaracje składa się z założenia do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Obydwa druki skierowane są do podatników, których obejmuje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kluczowym rozgraniczeniem jest jednak określenie rodzaju podatku (skala podatkowa 18 / 32 % i zasady ogólne lub podatek liniowy) oraz formy osiągania przychodów.

W uproszczeniu dla rozróżnienia deklaracji, kluczowa okazuje się możliwość rozliczania w formie liniowej. W przypadku jeżeli dany podatnik w trakcie roku podatkowego dokonuje czynności zobowiązujących do wpłacania podatku, przy zastosowaniu skali podatkowej i traci możliwość wyboru podatku liniowego, nie będzie mógł rozliczyć się na formularzu PIT-36L.

Podsumowanie

Na przykładzie dwóch formularzy podatkowych PIT-36 lub PIT-36L widać doskonale jak jedna litera „L” (Liniowy) jest w stanie zaważyć, na prawidłowym wyborze druku księgowego. Co więcej jak się okazuje, nie tylko przynależność pod konkretną ustawę podatkową (w tym przypadku o podatku dochodowym od osób fizycznych) z góry wskazuje odpowiedni PIT. W celu określenia odpowiedniego formularza, należy przeanalizować wszelkie warunki zarówno podmiotowe (w rozumieniu - dotyczące podatnika) jak i przedmiotowe (w rozumieniu – dotyczące opodatkowanego przychodu i sposobu jego uzyskania).

Artykuł sponsorowany