Struktura podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce

Osobą fizyczną staje się każdy człowiek od chwili urodzenia, aż po grobową deskę. Od pewnego wieku zaczynasz zarabiać pieniądze, wytwarzać dochód, który zostaje odgórnie opodatkowany, a Ty na rzecz państwa przekazujesz część ciężkiej pracy, aby mieć dostęp do dóbr publicznych.

Podatek dochodowy w kraju

Wraz z transformacją ustrojową w Polsce pojawiła się potrzeba wprowadzenia PIT. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych sugeruje okres rozwoju od 1991 roku. Składając PIT 2013 roku wiedz, że wymieniona ustawa została znowelizowana przez ostatnie kilkanaście lat grubo ponad sto razy. Jeżeli mieszkasz w Polskie dotyczy Cię zasada nieograniczonego obowiązku podatkowego. Niezależnie od tego, gdzie dochód osiągasz musisz podzielić się nim z budżetem państwa.

Uwarunkowania podatkowe

Zbyt duża stopa podatkowa przesuwa ludność do szarej strefy obniżając tym samym wpływy i zdolność finansowania ogólnych potrzeb publicznych. Mówi o tym krzywa Laffera. Sam podatek dochodowy od osób fizycznych w początkowym stadium rozwoju pomagał Anglikom zoptymalizować wydatki na Wojnę Napoleońską.

Ograniczenie przedsiębiorczości obywateli przez nadmierne opodatkowanie
PIT, podatek bezpośredni ogólnie stanowi niewielki procent całości budżetu, a jego konstrukcja szkodzi docelowo w interesy rozwoju przedsiębiorczości. Problem opodatkowania pracy i rosnące bezrobocie porusza od lat Centrum Adama Smitha, jednak nikt z rządzących nie przyjmuje innowacyjnych pomysłów, bardziej skupiając się na poszukiwaniu nowych form „pompowana kasy”.

Szerokie możliwości rozliczenia

PIT to także możliwość odliczenia ulg, wspólnego rozliczenia z małżonkiem, otrzymanie zwrotu środków w momencie nadpłaty. Istnieje kwota wolna od podatku wynosząca na rok 2013- 3091 zł. Obowiązek złożenia formularza PIT i tak ciąży na osobie osiągającej taki dochód. Otrzymuje ona ostatecznie korzystny zwrot zapłaconych przez pracodawcę zaliczek. To jedna z najniższych wartości w Europie.

Nie każdy dochód opodatkowany

W ustawie mamy wzmiankę o dochodach zwolnionych z podatku np. pewne rodzaje odszkodowań, odprawy od pracodawców, liczne świadczenia socjalne.

Podatek ma wiele odsłon

Funkcjonują w gospodarce różne podatki, a każdy trzeba rozliczać oddzielnie, na wybranych formularzach. Osiągając dochody z tytułu zatrudnienia składasz deklarację PIT 37, a jeżeli dodatkowo grałeś na giełdzie masz obowiązek wypełnienia PIT 38. Chodzi o zysk kapitałowy. Struktura PIT w Polsce nie jest rewelacyjna. Do zmian zachęca Centrum Adama Smitha. Warto, aby państwo oddało ten element polityki fiskalnej w ręce specjalistów, ponieważ uproszczenia gwarantują pełniejszy rozwój rynku pracy.